Wednesday 19 September 2012

TANAH BERSAMA KEPENTINGANNYA

Setelah mengetahui kepentingan tanah, kita sebagai manusia yang mempunyai akal yang waras perlu mengambil tindakan yang bijak dalam memuliharakan tanah di muka Bumi ini.

Kita perlu bertindak dari sekarang supaya tanah yang sedia ada ini dapat dipulihara dan jika sistem tanah diabaikan pengurusanya, natijahnya akan menimpa manusia dan benda hidup lain khasnya.


Maka, antara langkah pemuliharaan yang boleh diambil ialah seperti berikut.


  1. Menyeru agar kerajaan mengambil langkah-langkah yang tegas untuk mengawas dan melaraskan aktiviti-aktiviti agensi kerajaan dan swasta yang mencerobohi tanah, sumber-sumber dan hak perumahan masyarakat terpinggir. Kerajaan-kerajaan pusat dan negeri serta syarikat swasta harus bertanggungjawab atas kemusnahan tanah, perumahan dan hutan, serta memberi pampasan yang adil kepada masyarakat tempatan untuk kerugian yang dialami.
  2. Mengiktiraf kepentingan melibatkan masyarakat tempatan dan Orang Asal, khususnya pemilik tanah persendirian dalam membuat keputusan tentang penswastaan tanah dan pembukaan projek perladangan secara besar-besaran.
  3. Memberhentikan dengan segera pengusiran secara paksa peneroka bandar dan kemusnahan rumah dan harta benda mereka. Dalam memajukan pembangunan perbandaran, harus menjamin bahawa peneroka bandar diberi gantian tanah dan rumah atas tapak asal atau berdekatan.
  4. Memperkenalkan konsep 'Perkongsian tanah' bagi peneroka bandar dan pekerja ladang/estet.

No comments:

Post a Comment